با آغاز بازیهای فوتبال جام ملتهای اروپا "یورو 2008" که به طور همزمان در اتریش و سوییس جریان دارد حداقل برای من تفاوت شعار و عمل روشن شد و این که چقدر زیبا و ظریف می توان یک موضوع را به مساله عمومی تبدیل کرد که هم وقت مردم به گونه ای سالم پر شود و هم هیجان وارد عرصه عمومی شود.

از حداقل شش ماه به شروع این مسابقات، شهر وین کم کم رنگ و بوی یورو 2008 را پیدا کرد و این کار با نصب یک روز شمار معکوس مقابل شهرداری وین آغاز شد.
طبیعتا این محل که در کنار پر رفت و آمدترین مرکز توریستی شهر قرار دارد بهترین محل برای این کار و ضمنا حاوی پیامی تلویحی درباره برنامه های شهرداری در این زمینه بود.
به فاصله دو ماه مانده به شروع این مسابقات کم کم تب یورو 2008 تمام شهر را گرفت.
اولین موج با درگیر کردن مدرسه رو ها شروع شد. پس از تبلیغات فراوانی که در این زمینه انجام شد دفترچه هایی در فروشگاهها مختلف و دکه های روزنامه فروشی با قیمت مناسب در اختیار بچه ها قرار گرفت که صفحات آن باید با عکسهای برچسب دار بازیکنان تیمها، ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات و جنبه هایی دیگری از این مسابقات باید پر می شد.
طبیعی است که این موج به سرعت فراگیر شد و حتی به ورای سنین مدرسه نیز تسری پیدا کرد. در این مدت بارها و بارها بزرگسالانی را دیدم که در متروهای سطح شهر در حال چسباندن عکس بازیکنان در محلهای تعیین شده در صفحات این دفترچه بودند.
موج دوم که کمی پس از موج دوم آغاز شد نصب آدمکهایی در حالتهای مختلف بازی فوتبال بود که به صورت چشم نواز در بلوارهای اصلی شهر و سایر مکانهای مناسب نصب شدند و تلنگر یادآوری این مسابقات را به ذهن بیننده می زدند.
طبیعتا این محل که در کنار پر رفت و آمدترین مرکز توریستی شهر قرار دارد بهترین محل برای این کار و ضمنا حاوی پیامی تلویحی درباره برنامه های شهرداری در این زمینه بود.
به فاصله دو ماه مانده به شروع این مسابقات کم کم تب یورو 2008 تمام شهر را گرفت.
اولین موج با درگیر کردن مدرسه رو ها شروع شد. پس از تبلیغات فراوانی که در این زمینه انجام شد دفترچه هایی در فروشگاهها مختلف و دکه های روزنامه فروشی با قیمت مناسب در اختیار بچه ها قرار گرفت که صفحات آن باید با عکسهای برچسب دار بازیکنان تیمها، ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات و جنبه هایی دیگری از این مسابقات باید پر می شد.
طبیعی است که این موج به سرعت فراگیر شد و حتی به ورای سنین مدرسه نیز تسری پیدا کرد. در این مدت بارها و بارها بزرگسالانی را دیدم که در متروهای سطح شهر در حال چسباندن عکس بازیکنان در محلهای تعیین شده در صفحات این دفترچه بودند.
موج دوم که کمی پس از موج دوم آغاز شد نصب آدمکهایی در حالتهای مختلف بازی فوتبال بود که به صورت چشم نواز در بلوارهای اصلی شهر و سایر مکانهای مناسب نصب شدند و تلنگر یادآوری این مسابقات را به ذهن بیننده می زدند.

اما مهمترین حرکت که همزمان با این دو موج جریان داشت سیل تبلیغات تلویزیونی و شهری بود که مخاطبان را بمباران می کرد.
از دید من که سعی می کردم موضوع را با دید ارتباطات نگاه کنم اینگونه به نظر می رسید که کمیته برنامه ریزی این مسابقات جلسه ای با حضور نمایندگان هر صنف داشته و از آنان خواسته اند که هرطور که می توانند برای این مسابقات و جلب توجه مردم به آن تلاش کنند.
این نتیجه برای من با دیدن نانهایی به شکل توپ فوتبال در نانوایی ها، بستنی هایی با آرم این مسابقات و تبدیل ستونهای نصب روزنامه های روز یکشنبه به شمایل بازیکنان تیم ملی فوتبال اتریش و دهها نمونه دیگر حاصل شد.
سیاستگزاری عمومی که در پس این روند خود را نشان می داد و می دهد تمام حاکی از آن بوده و هست که این موضوع قبل و در طول برگزاری این مسابقات مهمترین موضوع افکار عمومی باشد و چه زیبا هم شد.
در حال حاضر نیز مهمترین منطقه توریستی شهر که از مقابل شهرداری وین آغاز می شود و با گذشتن از ساختمان زیبای مجلس ملی در محوطه کاخ هوف بورگ که دفتر ریاست جمهوری و صدراعظمی اتریش در آن است خاتمه می یابد، از اولین روز آغاز این Fan Zone مسابقات با عنوان
از دید من که سعی می کردم موضوع را با دید ارتباطات نگاه کنم اینگونه به نظر می رسید که کمیته برنامه ریزی این مسابقات جلسه ای با حضور نمایندگان هر صنف داشته و از آنان خواسته اند که هرطور که می توانند برای این مسابقات و جلب توجه مردم به آن تلاش کنند.
این نتیجه برای من با دیدن نانهایی به شکل توپ فوتبال در نانوایی ها، بستنی هایی با آرم این مسابقات و تبدیل ستونهای نصب روزنامه های روز یکشنبه به شمایل بازیکنان تیم ملی فوتبال اتریش و دهها نمونه دیگر حاصل شد.
سیاستگزاری عمومی که در پس این روند خود را نشان می داد و می دهد تمام حاکی از آن بوده و هست که این موضوع قبل و در طول برگزاری این مسابقات مهمترین موضوع افکار عمومی باشد و چه زیبا هم شد.
در حال حاضر نیز مهمترین منطقه توریستی شهر که از مقابل شهرداری وین آغاز می شود و با گذشتن از ساختمان زیبای مجلس ملی در محوطه کاخ هوف بورگ که دفتر ریاست جمهوری و صدراعظمی اتریش در آن است خاتمه می یابد، از اولین روز آغاز این Fan Zone مسابقات با عنوان
از سایر نقاط شهری وین مجزا شده است
در سرتاسر این منطقه با نصب 10 تلویزیون غول پیکر و ارایه دهها برنامه سرگرم کننده مربوط به فوتبال سعی شده است که تمام سلیقه ها پوشش داده شود.
در سرتاسر این منطقه با نصب 10 تلویزیون غول پیکر و ارایه دهها برنامه سرگرم کننده مربوط به فوتبال سعی شده است که تمام سلیقه ها پوشش داده شود.

در بخشی از این منطقه کودک و بزرگسال می توانند در انواع مسابقات با توپ شرکت کنند که از جمله آن می توان به قوتبال دستی، مسابقه فوتبال گل کوچک و ضربات پنالتی اشاره کرد.
طبق آمار رسمی که روزنامه های اتریش شرکت می کنند هر روزه بین 70 تا 150 هزار نفر در این منطقه حضور می یابند و البته که ورود به این محوطه با بازرسی بدنی همراه است و پیش از ورود هر نوع وسیله غیر مجاز ضبط می شود.
کلام آخر این که در طول این مدت زمینه ای درگیری عملی تمامی اقشار جامعه با این موضوع فراهم شده است به نحوی که هر فرد احساس مشارکت در این رویداد اجتماعی را داشته باشد.
طبق آمار رسمی که روزنامه های اتریش شرکت می کنند هر روزه بین 70 تا 150 هزار نفر در این منطقه حضور می یابند و البته که ورود به این محوطه با بازرسی بدنی همراه است و پیش از ورود هر نوع وسیله غیر مجاز ضبط می شود.
کلام آخر این که در طول این مدت زمینه ای درگیری عملی تمامی اقشار جامعه با این موضوع فراهم شده است به نحوی که هر فرد احساس مشارکت در این رویداد اجتماعی را داشته باشد.