Skip to main content

فوتبال جام ملتهای اروپا

با آغاز بازیهای فوتبال جام ملتهای اروپا "یورو 2008" که به طور همزمان در اتریش و سوییس جریان دارد حداقل برای من تفاوت شعار و عمل روشن شد و این که چقدر زیبا و ظریف می توان یک موضوع را به مساله عمومی تبدیل کرد که هم وقت مردم به گونه ای سالم پر شود و هم هیجان وارد عرصه عمومی شود.





از حداقل شش ماه به شروع این مسابقات، شهر وین کم کم رنگ و بوی یورو 2008 را پیدا کرد و این کار با نصب یک روز شمار معکوس مقابل شهرداری وین آغاز شد.
طبیعتا این محل که در کنار پر رفت و آمدترین مرکز توریستی شهر قرار دارد بهترین محل برای این کار و ضمنا حاوی پیامی تلویحی درباره برنامه های شهرداری در این زمینه بود.
به فاصله دو ماه مانده به شروع این مسابقات کم کم تب یورو 2008 تمام شهر را گرفت.
اولین موج با درگیر کردن مدرسه رو ها شروع شد. پس از تبلیغات فراوانی که در این زمینه انجام شد دفترچه هایی در فروشگاهها مختلف و دکه های روزنامه فروشی با قیمت مناسب در اختیار بچه ها قرار گرفت که صفحات آن باید با عکسهای برچسب دار بازیکنان تیمها، ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات و جنبه هایی دیگری از این مسابقات باید پر می شد.
طبیعی است که این موج به سرعت فراگیر شد و حتی به ورای سنین مدرسه نیز تسری پیدا کرد. در این مدت بارها و بارها بزرگسالانی را دیدم که در متروهای سطح شهر در حال چسباندن عکس بازیکنان در محلهای تعیین شده در صفحات این دفترچه بودند.
موج دوم که کمی پس از موج دوم آغاز شد نصب آدمکهایی در حالتهای مختلف بازی فوتبال بود که به صورت چشم نواز در بلوارهای اصلی شهر و سایر مکانهای مناسب نصب شدند و تلنگر یادآوری این مسابقات را به ذهن بیننده می زدند.


اما مهمترین حرکت که همزمان با این دو موج جریان داشت سیل تبلیغات تلویزیونی و شهری بود که مخاطبان را بمباران می کرد.
از دید من که سعی می کردم موضوع را با دید ارتباطات نگاه کنم اینگونه به نظر می رسید که کمیته برنامه ریزی این مسابقات جلسه ای با حضور نمایندگان هر صنف داشته و از آنان خواسته اند که هرطور که می توانند برای این مسابقات و جلب توجه مردم به آن تلاش کنند.
این نتیجه برای من با دیدن نانهایی به شکل توپ فوتبال در نانوایی ها، بستنی هایی با آرم این مسابقات و تبدیل ستونهای نصب روزنامه های روز یکشنبه به شمایل بازیکنان تیم ملی فوتبال اتریش و دهها نمونه دیگر حاصل شد.
سیاستگزاری عمومی که در پس این روند خود را نشان می داد و می دهد تمام حاکی از آن بوده و هست که این موضوع قبل و در طول برگزاری این مسابقات مهمترین موضوع افکار عمومی باشد و چه زیبا هم شد.
در حال حاضر نیز مهمترین منطقه توریستی شهر که از مقابل شهرداری وین آغاز می شود و با گذشتن از ساختمان زیبای مجلس ملی در محوطه کاخ هوف بورگ که دفتر ریاست جمهوری و صدراعظمی اتریش در آن است خاتمه می یابد، از اولین روز آغاز این Fan Zone مسابقات با عنوان
از سایر نقاط شهری وین مجزا شده است
در سرتاسر این منطقه با نصب 10 تلویزیون غول پیکر و ارایه دهها برنامه سرگرم کننده مربوط به فوتبال سعی شده است که تمام سلیقه ها پوشش داده شود.


در بخشی از این منطقه کودک و بزرگسال می توانند در انواع مسابقات با توپ شرکت کنند که از جمله آن می توان به قوتبال دستی، مسابقه فوتبال گل کوچک و ضربات پنالتی اشاره کرد.
طبق آمار رسمی که روزنامه های اتریش شرکت می کنند هر روزه بین 70 تا 150 هزار نفر در این منطقه حضور می یابند و البته که ورود به این محوطه با بازرسی بدنی همراه است و پیش از ورود هر نوع وسیله غیر مجاز ضبط می شود.
کلام آخر این که در طول این مدت زمینه ای درگیری عملی تمامی اقشار جامعه با این موضوع فراهم شده است به نحوی که هر فرد احساس مشارکت در این رویداد اجتماعی را داشته باشد.

Popular posts from this blog

کارادزیچ

پایان خون آشام - بدون شرح

غنیمت

چندی پیش در بحبوبه یک روز پرکار در نشست شورای حکام به یک نفر که درباره چگونگی خبرهای نشست و گفتگوهای مطبوعاتی درباره پرونده هسته ای ایران می پرسید، گفتم: جنگه، جنگ به عنوان یک شاهد عینی برایش توضیح دادم که آن چیزی که در اینجا جریان دارد یک جنگ تمام عیار است که یک بخش از آن در داخل شورای حکام جریان دارد و ما آن را نمی بینیم و یک بخش آن در حضور ما انجام می شود و چه بسا که ما خود جزیی از آن هستیم درگیر بودن ما خبرنگاران در این جنگ نیز از آنجا مشخص می شود که در آخرین نشست مطبوعاتی خبرنگاران با "گریگوری شولتی" سفیر آمریکا در وین و هنگامی که از وی درباره آخرین گزارش "البرادعی" سوال کردم، در حضور دهها خبرنگار رسانه های بین المللی با عصبانیت به مسئول مطبوعاتی سفارتشان تشر زد "مگر شما نمی دانید که ما با ایرانی ها مصاحبه نمی کنیم" و تنها پس از اشاره ای از سوی وی که او را متوجه حضور دهها ناظر می کرد حاضر به پاسخگویی به سوال شد البته آن روز به خود بالیدم که سفیر آمریکا را در حضور جمع وادار به پاسخگویی به سوالم کرده بودم چرا که درخواست قبلی من برای این کار از سوی وی با

با حضور نمایندگان 120 کشور غیر متعهد ها، تهران نم کشید

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها (نم) با برگزاری نشستهای کارشناسی آن از روز یکشنبه در تهران آغاز شد و امیدوارم بتوانیم ظرفیتهای مغفول این جنبش را احیا کنیم کشورهای عضو نم داشتم فکر می کردم که در کنار تمامی خبرهای جدی که از این اجلاس در رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود اگر هفته نامه گل آقا هنوزمنتشر می شد احتمالا چه تیتری درباره اجلاس می زد؟ من فکر می کنم تیتر تهران نم کشید را برای روی جلد مجله انتخاب می کرد با چاشنی طنز و یا بدون آن حضور هیاتهای 120 کشور در این اجلاس پیروزی بزرگی برای ایران است. ما محور این رویداد بین المللی هستیم و نگاهی به جغرافیای سیاسی این جنبش نشان می دهد که کدام گروه از کشورها در انزوا هستند