Skip to main content

تشریفات

بسیاری از اوقات به ویژه در مواجهه با افرادی با زمینه های فرهنگی متفاوت یک سری نکات که ممکن است چندان مهم هم نباشند
می تواند در برداشت بهتر افراد از یکدیگر کمک کند و یا بر عکس به سوء تفاهمات دامن بزند
این موضوع در داخل یک کشور نیز صدق می کند. چه بسا حرکاتی که در یک شهر و یک منطقه از کشور ارزش محسوب شود و در نقطه ای دیگر انجام آن حرکات هیچ بار معنایی نداشته باشد. این نکته تقریبا مقدمه آن چیزی بود که به نظر من بسیار بسیار مهم است و توجه به آن می تواند تا حد زیادی به درک متقابل کمک بیشتری کند. در طول مدتی که اینجا مشغول فعالیت هستم به فراخور هیاتهای مختلفی از ایران آمده و رفته اند که هر کدام برنامه خاصی را دنبال می کردند اما نکته ای که در برخی از این هیاتها به چشم می آید کم توجهی به بعضی جنبه های ارتباطات غیر کلامی و نشانه های رفتاری است.
چه بسا نوع نشستن سر میز غذا، نحوه تعامل با سایر افرادی که سر میز هستند
و نحوه لباس پوشیدن و امثال آن هر کدام منجر به برداشت متفاوتی از طرف مقابل بشود
وقتی افراد دقیقا همانگونه که در خانه غذا می خورند سر میز یک شام رسمی نیز غذا بخورند و به محض تمام شدن غذای خود و بی توجه به تمام نشدن غذای حاضران از سر میز برخیزند و یا با دستهایی زیر چانه بی رغبتی خود را به حضور بیشتر در جمع نشان دهند طرف مقابل چه برداشتی خواهد داشت
فکر می کنم توجه به این نکات بسیار ریز ولی بسیار بسیار تاثیر گذار از توجه به متن سخنرانی که قرار است در نشستهای بین المللی قرائت شود کمتر نیست، چرا که متن سخنرانی به فراموشی سپرده می شود اما نوع ارتباط غیر کلامی ما در محافل بین المللی کمتر از خاطر خواهد رفت

Popular posts from this blog

کارادزیچ

پایان خون آشام - بدون شرح

غنیمت

چندی پیش در بحبوبه یک روز پرکار در نشست شورای حکام به یک نفر که درباره چگونگی خبرهای نشست و گفتگوهای مطبوعاتی درباره پرونده هسته ای ایران می پرسید، گفتم: جنگه، جنگ به عنوان یک شاهد عینی برایش توضیح دادم که آن چیزی که در اینجا جریان دارد یک جنگ تمام عیار است که یک بخش از آن در داخل شورای حکام جریان دارد و ما آن را نمی بینیم و یک بخش آن در حضور ما انجام می شود و چه بسا که ما خود جزیی از آن هستیم درگیر بودن ما خبرنگاران در این جنگ نیز از آنجا مشخص می شود که در آخرین نشست مطبوعاتی خبرنگاران با "گریگوری شولتی" سفیر آمریکا در وین و هنگامی که از وی درباره آخرین گزارش "البرادعی" سوال کردم، در حضور دهها خبرنگار رسانه های بین المللی با عصبانیت به مسئول مطبوعاتی سفارتشان تشر زد "مگر شما نمی دانید که ما با ایرانی ها مصاحبه نمی کنیم" و تنها پس از اشاره ای از سوی وی که او را متوجه حضور دهها ناظر می کرد حاضر به پاسخگویی به سوال شد البته آن روز به خود بالیدم که سفیر آمریکا را در حضور جمع وادار به پاسخگویی به سوالم کرده بودم چرا که درخواست قبلی من برای این کار از سوی وی با

با حضور نمایندگان 120 کشور غیر متعهد ها، تهران نم کشید

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها (نم) با برگزاری نشستهای کارشناسی آن از روز یکشنبه در تهران آغاز شد و امیدوارم بتوانیم ظرفیتهای مغفول این جنبش را احیا کنیم کشورهای عضو نم داشتم فکر می کردم که در کنار تمامی خبرهای جدی که از این اجلاس در رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود اگر هفته نامه گل آقا هنوزمنتشر می شد احتمالا چه تیتری درباره اجلاس می زد؟ من فکر می کنم تیتر تهران نم کشید را برای روی جلد مجله انتخاب می کرد با چاشنی طنز و یا بدون آن حضور هیاتهای 120 کشور در این اجلاس پیروزی بزرگی برای ایران است. ما محور این رویداد بین المللی هستیم و نگاهی به جغرافیای سیاسی این جنبش نشان می دهد که کدام گروه از کشورها در انزوا هستند